Aktivity podporující zdraví

pohybové aktivity, sport, regenerace a rekondice, zdravá výživa.

Poradna: Bolesti zad v oblasti krční a bederní

Dotaz:
Dobrý den, předem vám chci poděkovat za možnost o odbornou radu či následnou pomoc..ve zkratce , jak jsem psal výše je mi 25 let věnuji se aktivně bojovým sportům- kickbox. V minulosti jsem sportoval také, od fotbálku, přes stolní tenis,..až k boxu a následnému kickboxu, ale v době asi od 18 do 23 let jsem aktivně akorát tak chlastal, a dobrovolně ničil tělo i ducha. což nějaké minimální důsledky asi zanechalo, kromně občasných úzkostných stavů, které asi není vhodné řešit zde, mám problém se zády .. přesněji s bolesti zad, v oblasti jak krční tak bederní..ale celkově taková “ztuhlost” která je mírně bolestivá, pohybu mám myslím si dost trénuju 3-4 krát do týdne..kromně klasického tréninku kickboxu, se snažím běhat, relaxovat a chystám se taky na praktické cvičení jogy, ale jedna z hlavních věcí ne které bych v tomto dotazu nechtěl zapomenout je to že součástí mého osobního tréningu je i tzv. stínování a to se zátěží, asi 5kg činek , a přece jenom postoj v kterém se cvičenec během nácviku technik nachází je dosti zatěžujícía nepřirozený(nahrbené záda..) na záda , sám o sobě, no a když tak cvičím jěště se zátěží navíc..není to naopak negativní dopad na zdraví..samozřejmně že nezbytná součást tréningu je i následný strečink..tak bych vás poprosil o váš názor,

s pozdravem petr.

Odpověd:
Dobrý den pane Petře,

děkjuji za důvěru, kterou ve mě vkládáte. Pokusím se Vám pomoci nejlépe jak budu moci.
První doporučení, které pro Vás mám je: navštivte fyzioterapeuta v místě Vašeho bydliště. Bude to stát nějakou korunu, ale rozhodně se to vyplatí. Fyzioterapeut se na Vás podívá (držení těla, chůze, pohybové stereotypy) a hned bude vědět co Vám je nebo není a doporučí Vám další postup, případně se Vás sám ujme. Takhle na dálku se diagnostikovat opravdu nedá. Ostatně řetězec činovníků v řešení problémů s pohybovým aparátem by měl ideálně vypadat takto: lékař -> fyzioterapeut -> cvičitel zdravotního cvičení -> kondiční trenér -> samostatné cvičení. Kdy při zdravotním problému jděte nejdříve za lékařem, ten posoudí jak závažné to je a jak postupovat dál, provede léčbu a případně vás odešle k doléčení k fyzioterapeutovi, ten vás, až se uzdravíte z akutního stavu pošle k cvičiteli zdravotních cvičení, který s Vámi bude provádět různá kompenzační cvičení směřující k nápravě vašeho tělesného oslabení, až se toto tělesné oslabení napraví můžete teprve začít trénovat s kondičním trenérem, který Vás bude klasicky honit za účelem získání lepší kondice (rychlost, síla, vytrvalost, obratnost) případně, když máte dostatek motivace můžete na těchto schopnostech pracovat sám.
Je Vám 25let, tzn, že ještě nic není ztraceno. Samozřejmě Vaše dosavadní životospráva se počítá, ale Vaše tělo má velmi silnou schopnost regenerace. Jak se říká: “nikdy není pozdě”, ale na druhou stranu: “čím dřív tím líp”.
Z toho co jste napsal, je jasné, že pohybu máte opravdu dostatek, takže hypokinézu jako příčinu můžeme vyloučit. Spíše bych se obával přetížení (stínování s 5kg na rukou), zejména v oblastí krční a hrudní páteře. Myslím, že by bylo vhodné zařadit jako doplněk Vašich dosavadních pohybových aktivit rehabilitační cvičení páteře. Jedeno takové vzorové cvičení přikládám jako přílohu. Zkuste procvičovat každý den, 10 opakování u souměrných cviků, oboustranné cviky 5x na každou stranu.
Avšak nejddříve doporučuji vyhledat fyzioterapeuta.
Doufám, že jsem Vám byl nápomocen.

Hodně štěstí v nadcházejícím roce!

Za BestFit
David Tomšík

Texty byly za účelem zachování anonymity mírně upraveny.

Sdílej:
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • LinkedIn
  • MySpace
  • GooglePlus